۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۰۸۹۰۲

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۳ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۳ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در ادامه سقوط ۳ درصدی قیمت نفت که باعث شد بزرگترین افت قیمت ماهیانه در ۶ ماه اخیر ثبت شود، امروز قیمت‌های نفت ۱ درصد دیگر هم سقوط کردند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۱۳ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم ۲۴۳۹ واحد رشد کرد
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با افزایش ۲۴۳۹ واحد به رقم ۲۲۶ هزار و ۹۸۳ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز افزایشی بوده و با رشد ۱۲۹۳ واحد به رقم ۵۳ هزار و ۶۰۰ واحد رسید. ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس امروز به بیش از ۸۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۴.۹ میلیارد اوراق بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۲۸ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۳۵۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی افزایشی بوده و با رشد ۶۹۴ واحد به رقم ۶۴ هزار و ۶۶۲ واحد رسید، شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۸۹۰ واحد افزایش یافته و به رقم ۳۶ هزار و ۸۷ واحد رسید، شاخص آزاد شناور با رشد ۲۵۳۵ واحد به رقم ۲۵۶ هزار و ۶۰۴ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۱۴۱۹ واحد به رقم ۱۶۸ هزار و ۴۷۱ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۶۵۸۱ واحد به رقم ۴۴۵ هزار و ۹۵۵ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی با رشد خود در تقویت شاخص بازار مؤثر بودند و مهمترین نماد‌های تقویت‌کننده شاخص شامل مبین، فارس، اخابر، وبملت، فخوز، خساپا، فخاس بودند.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس تهران مربوط به شرکت‌های بانکی، خودروسازی، فولادی و سیمانی بودند. نماد‌های پربیننده مربوط به بانک تجارت، سایپا، بانک ملت، فولاد مبارکه، ایران خودرو، پارس خودرو، سیمان تهران بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۵۸ واحد رشد کرده و به رقم ۲۹۱۰ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران امروز به بیش از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۶ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۸۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۸۳۸ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، دماوند، ذوب، کگهر، شرانل در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های شراز، میدکو، در کاهش شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشتند. نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و پتروشیمی زاگرس بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار توقف نماد وتوکا یک مربوط به سرمایه‌گذاری توکافولاد و همچنین توقف نماد خمحرکه مربوط به شرکت صنعتی نیرومحرکه، نماد فخوز مربوط به فولاد خوزستان، نماد کخاک مربوط به صنایع خاک چینی ایران، شکربن مربوط به کربن ایران، بکام مربوط به کارخانه‌های تولید شهید قندی، غگل مربوط به گلوکوزان، رکیشح مربوط به حق تقدم شرکت کارت اعتباری ایران کیش متوقف شدند.

همچنین با پیام ناظر بازار نماد وپترو مربوط به سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی پس از رفع تعلیق و افشای اطلاعات بازگشایی شد، نماد پارسیان مربوط به بیمه پارسیان بازگشایی شد.

همچنین نماد‌های دسبحان مربوط به سبحان دارو، شنفت مربوط به نفت پارس، فباهنر مربوط به صنایع مس شهید باهنر، نماد ما مربوط به بیمه ما، نماد وایران مربوط به لیزینگ ایرانیان، نماد دزهراوی مربوط به داروسازی زهراوی نیز با پیام ناظر بازار بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شدند.

نماد دکوثر۱ مربوط به شرکت داروسازی کوثر نیز با پیام ناظر متوقف شد همچنین نماد دکیمی ۱ مربوط به شرکت کیمیدارو پس از تغییر بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد.
___________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز کاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۹۳ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۶۹۲ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۱۵.۲ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان است.
___________________________

سقوط قیمت نفت همچنان ادامه دارد

در ادامه سقوط ۳ درصدی قیمت نفت در روز جمعه که باعث شد بزرگترین افت قیمت ماهیانه در ۶ ماه اخیر ثبت شود، روز دوشنبه، قیمت‌های نفت ۱ درصد دیگر هم سقوط کردند.

تا ساعت ۱۴:۰۷ امروز (دوشنبه ۱۳ خرداد) به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت برنت ۱۶ سنت معادل ۰.۲۶ درصد افت کرد و به ۶۱.۸۳ دلار رسید. این در حالی است که در معاملات امروز قیمت نفت برنت با ۷۱ سنت یا ۱.۱ درصد سقوط، تا ۶۱.۲۸ دلار هم پایین رفته بود.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا هم که در معاملات امروز با ۴۱ سنت یا ۰.۸ درصد افت، تا ۵۳.۰۹ دلار پایین آمده بود، با جبران این ضرر‌ها توانست ۲۰ سنت یا ۰.۳۷ درصد نسبت قیمت بسته شده دیشب، رشد کرده و به ۵۳.۷۰ دلار برسد.

این نوسانات درحالی رخ می‌دهد که قیمت نفت در روز جمعه بیش از ۳ درصد پایین آمد و بدترین عملکرد شاخص‌های نفتی از نوامبر گذشته تا کنون، در ماه می‌ثبت شد.

جاسپر لاولر، سرپرست تحقیقات در شرکت کارگذاری لندن کپیتال، می‌گوید: تاجران هر روز بیش از گذشته روی این حساب باز می‌کنند که جنگ تجاری طولانی‌تر شده و به اقتصاد جهان آسیب خواهد رساند.

از سوی دیگر بانک بارکلیز در یادداشت روز جمعه خود اعلام کرد که مصرف نفت آمریکا در ماه مارس به شدت نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. تقاضا برای سوخت ۳۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال قبل پایین آمده است.
___________________________

دریافت کنندگان بیش از ۲۰ سکه باید مالیات بپردازند
 
محمد قاسم پناهی، سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور روز دوشنبه درباره نحوه تعیین مالیات مقطوع و پرداخت آن گفت: براساس این دستورالعمل، دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۷ سکه خود را دریافت کرده‌اند، تا ۲۰ سکه دریافتی معاف از مالیات هستند.

جزئیات دریافت مالیات بیش از ۲۰ سکه

پناهی اضافه کرد: برای کسانی که بیش از ۲۰ سکه دریافت کرده‌اند نسبت به مازاد ۲۰ سکه تا میزان ۶۰ سکه به ازای هر سکه ۱۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع، نسبت به مازاد ۶۰ سکه تا میزان ۱۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد ۱۰۰ سکه تا میزان ۲۰۰ سکه به ازای هر سکه ۲۵۰ هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

پناهی افزود: مودیان این نوع فعالیت که مشمول مالیات نیستند، نیازی به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی نخواهند داشت، اما مودیان مشمول می‌بایست برای پرداخت مالیات به سامانه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی www.tax.gov.ir مراجعه کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یکجا در خرداد ۱۳۹۸ ندارند می‌توانند حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی پرداخت کنند، تاکید کرد: عدم پرداخت به موقع مالیات یا عدم پرداخت اقساط در سررسید‌های مقرر، مشمول جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیات‌های مستقیم از پایان خردادم ۱۳۹۸ خواهد بود.

پناهی افزود: چنانچه مودیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد کنند.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور خاطرنشان کرد: اشخاصی که بیش از ۲۰۰ سکه در سال ۱۳۹۷ دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و می‌بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.

وی ادامه داد: ادارات کل امور مالیاتی نیز مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا رسیدگی و مطالبه مالیات این اشخاص (اعم از اشخاصی که نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام کرده و همچنین اشخاصی که از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی خودداری کرده‌اند) حداکثر تا پایان سال جاری انجام گیرد.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور همچنین افزود: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نیستند، اما مکلف هستند نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام کنند.

پناهی یادآوری کرد: موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی خرداد و برای اشخاص حقوقی تیر امسال است.
___________________________

قیمت هر کیلو مرغ به ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید
 
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از ثبات نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه نرخ کنونی مرغ با قیمت تمام شده تولید فاصله معناداری دارد، افزود: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی طی مکاتباتی به ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۸ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم برای مصرف کننده را ۱۳ هزار تومان اعلام کرده است که مرغداران به این نرخ انتقاداتی دارند.

حجت ادامه داد: عدم محاسبه دقیق مرغ زنده نسبت به قیمت مرغ برای مصرف کننده نگرانی‌هایی در بر داشته است چرا که براساس قاعده کلی قیمت مرغ گرم براساس ضریب ۱.۳۵ تا ۱.۳۶ نسبت به مرغ زنده باید محاسبه شود که متاسفانه در اعلام نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به ستاد تنظیم بازار این موضوع رعایت نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته نرخ مصوب مرغ گرم براساس قاعده کلی محاسبه شده بود، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی براساس نرخ مرغ گرم برای مصرف کننده باید نرخ مرغ زنده را رقمی حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام می‌کرد تا از این حیث زیانی به تولیدکنندگان وارد نمی‌شد؛ بنابراین از ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم به عنوان حامی تولیدکننده و مصرف کننده این موضوع را در نظر بگیرد تا تولید مرغ در کشور دچار چالش نشود.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان ۲ نرخی است، گفت: علی رغم آنکه نرخ مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما مرغداران هر کیلو ذرت را با قیمت یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا را ۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند که این فاصله قیمت بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از افزایش حدود ۸۰ درصد هزینه حمل و نقل نهاده‌های دامی تصریح کرد: اواخر سال گذشته متوسط کرایه حمل هر کیلو نهاده‌های دامی ۱۳۰ تا ۱۳۵ تومان بود که هم اکنون به ۲۴۰ تومان رسیده است و به تبع این اتفاق در حمل و نقل مرغ زنده رخ می‌دهد، از این رو از ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی انتظار داریم که براساس واقعیت موجود هزینه تمام شده کالا را محاسبه کنند.
___________________________

ثبات قیمت در بازار میوه

حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بار فروشان از ثبات قیمت‌ها در میدان مرکزی میوه وتره بار خبر داد

صابری هرندی درباره قیمت انواع صیفی و سبزی پرمصرف در بازار گفت: گیلاس قرمز ۲۰۰۰۰ تا ۳۲۰۰۰ تومان، دستمبو از ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، زردآلو ۶۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان، گوجه فرنگی از ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، فلفل تند ریز از ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، بادمجان قلمی از ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان؛ بادمجان گلخانه‌ای ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، پیاز زرد از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، پیاز شیری ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، فلفل دلمه‌ای سبز ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان، کاهو پیچ سالادی ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، کاهو رسمی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، کدو مسمایی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، گل کلم ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، کرفس ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، کلم سفید ۱۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان، کلم قرمز از ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، باقالی سبز ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، لوبیا سبز از ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، نخود سبز ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، کنگر ۸۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان، هویج از ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، سیب زمینی نو از ۴۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان، سبزی خوردن ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان و سبزی جور ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان، به ۸۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: قیمت انبه ۱۷۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان، طالبی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان؛ برگ مو ۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تومان، ریواس ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، گوجه سبز برقان ۵۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان، گوجه سبز شمال ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، سیر تازه ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان و لیمو ترش سنگی ۱۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان، لیمو ترش میناب ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه بار فروشان ادامه داد: طالبی شاه پسند ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان، هلو ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان، گلابی جنگلی ۴۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان، خیار رسمی ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، سیب لبنانی زرد ۶۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان، سیب لبنانی قرمز از ۶۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ تومان، ​ موز ۱۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان و هندوانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، کیوی ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۴۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، پرتقال جنوب ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، اناناس کیلویی ۱۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان، خیار گلخانه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، گیریپ فروت تو سرخ ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، ملون ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان، کلم بروکلی ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان، توت فرنگی گرگان ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان، توت فرنگی کرج ۱۰۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ تومان، توت فرنگی سنندج ۷۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان، توت سفید ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، خربزه ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات